Gouden licht visualisatie oefening

Ga ontspannen zitten. Maak contact met je lichaam, maak contact met je adem.. Adem gelijkmatig door neus en mond tegelijkertijd, Je ademhaling is licht en langzaam. Adem een paar keer diep en langzaam uit. Neem de tijd ervoor.

Stel je nu voor hoe je een gouden, stralend licht inademt. Visualiseer hoe het gouden licht je hart, je hele lichaam ontspant van binnen en van buiten beetje bij beetje. Je kan je je voorstellen dat voor je een liefdevol stralend licht wezen staat, bv je liefste oma, je wijze vriend, een engel, Jezus, Buddha of een gouden stralende energie bol. Dit licht wezen geeft jou onvoorwaardelijke liefde die naar je hart toe stroomt vol met schitterend stralend gouden licht. Dit gouden licht bevat onvoorwaardelijke liefdevolle acceptatie die naar je hart toe straalt. Laat het liefdevolle gouden licht zich vermengen met de acceptatie van jezelf. Laat het liefdevolle gouden licht zich vermengen met de vergeving van jezelf en laat het liefdevolle gouden licht zich vermengen met een volle vertrouwen in jezelf.

Jij bent OKÉ zoals je hier en nu bent. Voel hoe het gouden licht binnen in je hart straalt uit naar binnen en naar buiten toe, voel hoe het licht zich verder en verder door je hele lichaam verbreidt door al je weefsels en cellen heen in alle lagen en rimpelingen heen en verder… Voel hoe die schitterende gouden gloed zich verder uitbreidt over je hele lichaam heen en zelfs buiten je lichaam. Voel het contact met het liefdevolle wezen in je en om je heen. Open je hart voor die onvoorwaardelijke liefde.

Misschien kan je je ook voorstellen een stressvolle of een moeilijke situatie. Voel die stressvolle ervaring die negatieve gevoelens in je lichaam oproept en laat die stressvolle gevoelens zich laten omhullen door het liefdevolle gouden licht. Voel het. Heb vertrouwen dat het OK is. Laat deze gevoelens toe. Misschien kan je je hele lichaam laten ontspannen in het gouden licht alsof je heel aandachtig en gracieus aan het zwemmen bent in de oceaan, verzadigd met het gouden liefdevolle licht. Blijf je ervaring zo lang als je kan volgen en neem de tijd ervoor, proef het en geniet ervan!

Voel hoe de stressvolle gevoelens en gedachten worden omringd door het liefdevolle gouden licht, het is ok, laat je hele lichaam zich ermee verzadigen, al je cellen, al je weefsels worden doorweekt door het liefdevolle gouden licht…

Laat dan deze visualisatie los en geniet van de diepe stilte in je en geniet van de zachte ontspanning die je hele lichaam en je geest tot een geheel maakt en zuivert. “Proef het en geniet ervan!

door Ania Koehler-Jadczuk

Bron: Kum Nye boeken van Tarthang Tulku.

“Ga rustig zitten. Voel je lichaam en let op je ademhaling. Adem rustig in door je neus en mond. Beeld je in dat je gouden licht inademt, waardoor je hart en je hele lichaam ontspannen. Stel je voor dat er een liefdevol lichtwezen voor je staat, zoals een geliefde oma of een wijze vriend. Het geeft je onvoorwaardelijke liefde die je hart vult met stralend gouden licht.

Voel hoe dit licht zich verspreidt door je hele lichaam en zelfs daarbuiten. Laat het contact met dit liefdevolle wezen je hart openen voor onvoorwaardelijke liefde. Als je je gestrest voelt, visualiseer dan die stress omringd door het gouden licht. Vertrouw erop dat alles goed is en laat je lichaam zich ontspannen in dit liefdevolle licht.

Neem de tijd om van deze visualisatie te genieten en voel hoe de stressvolle gevoelens worden omringd en verzacht door het gouden licht. Laat ten slotte de visualisatie los en geniet van de diepe stilte en ontspanning in jezelf. “

Gedachten voelen

Kunstwerk van Aleksandra Jadczuk

Spanning Transformeren

Als wij ons gespannen en opgejaagd voelen is onze ademhaling en
hartslag snel en onregelmatig.
Als wij onze ademhaling met zachte aandacht proberen te vertragen en
lichter te maken dan wordt onze geest ook minder druk. Ons lichaam
begint zich te ontspannen. Door het voelen naar het kloppen van onze
hart en naar het volgen van onze ademstroom kunnen wij ons nog meer
ontspannen. Wanneer lichaam en geest ontspannen zijn ontdekken wij
een zachte binnen kant van onze zintuigen. Onze zintuigen zijn
tweerichtingskanalen die zowel naar binnen als naar buiten zijn gericht.
Door onze zintuigen op een liefdevolle manier te ervaren, door zacht en
vriendelijk te kijken, te horen, te proeven, te ruiken, te voelen, te denken,
kunnen die zich nog meer ontspannen. De geest reageert dan niet meer
zo snel en is stiller. Wij kunnen zien zonder er ergens naar toe te kijken,
wij horen zonder er naar echt iets te luisteren…Wij kijken binnenin door
onze binnen ogen, wij horen binnen in met onze binnen oren, wij voelen binnen in met onze gevoelens…Zodoende zijn wij meer open voor
een zachte stroom van gevoelstonen in onze geest en in onze lichaam.
Als wij stil blijven zitten kunnen wij onze aandacht brengen naar een
gespannen gevoel b.v. op de borst. Misschien kunnen wij die opgejaagde
gevoel op de borst lichter maken door meer lucht, meer ruimte op die
plek in te ademen. Zodoende maken wij de ruimte rondom ons hart
wijder en lichter. Bij het uitademen kan deze spanning in de ruimte
wegvloeien. Wij kunnen dit ook toepassen bij de andere gespannen
pijnlijke plekjes in ons lichaam tot ons gehele lichaam ontspannen kan
zijn. Op deze manier kunnen wij onze lichamelijke en geestelijke evenwicht
herstellen voordat de angst het gaat overheersen. Wij kunnen elk
gespannen gevoel wijder en zachter maken op dezelfde manier…
Misschien kunnen wij bij elke uitademing aandachtig onze adem volgen
naar buiten met een extra focus op het punt waarop de adem het
lichaam helemaal verlaat en hem in de ruimte laten oplossen.
Wij kunnen ons voorstellen dat wij tegen de druk van buiten beschermd
worden door een ei-vormig omhulsel van stilte dat ons lichaam omgeeft.
Wij kunnen deze stilte bij elke uitademing steeds verder en verder in de
ruimte uitdijen.
Misschien kunnen wij steeds een grotere ruimte creëren tussen onszelf en
tussen onze gedachten. Misschien kunnen wij onszelf zien als de acteurs
van een spannende film. Wij kunnen de kleur en de thema van onze
gedachten zien zoals ze zich ontvouwen zonder te hoeven erop te
reageren. Door het loslaten van onze impulsen om op iedere gedachte te
reageren kunnen wij de vicieuze kring van spanning doorbreken.
Zodoende herstellen wij onze evenwicht. Wij kunnen onze oude patronen
doorzien en ontdekken een ontspannen nieuwe manier van jezelf te zijn.
Wij voelen ons vitaler, gelukkiger en kalm.

Door Ania Koehler-Jadczuk

Bron: “Kennis van Vrijheid”van Tarthang Tulku

Ontspanning is een andere manier van zijn

KUM NYE MEDITATIEVE BEWEGINGSOEFENINGEN

 

KUM NYE, (Tibetaanse Ontspanning Yoga), (spreek uit koem njee) vind zijn herkomst in Tibetaanse medische teksten uit de 8e eeuw, waarin vaak verwijzingen werden gegeven voor genezing van ziekten veroorzaakt door geblokkeerde energie. Een bekende Tibetaanse Lama van deze tijd: Tarthang Tulku heeft de oefeningen aangepast aan de behoefte van de westerse mens. Kum Nye kan door iedereen beoefend worden, ongeacht leeftijd of conditie. (Bron: www.Nyigma.nl)
Door te ontspannen en tegelijk alert te zijn, dus aanwezig in je lichaam, kan je jezelf zijn. Door jezelf in bepaalde energie vormen te gieten, eerst de spanning op te bouwen en daarna de spanning vrij te laten smelten, kunnen er andere energie paden in je lichaam ontstaan. De opgesloten, opgekropte spanningen en blokkades, veroorzaakt door stress en trauma`s uit het verleden, komen vrij. Deze energetische blokkades komen los. Je laat jezelf (je subtiele lichaam, je Ku) eerst van binnen en daarna ook van buiten geduldig masseren (=je Nye) door je innerlijke vrijgekomen energie. Deze zachte innerlijke massage kan je verjongen.
“Kum Nye is een holistische methode die lichaam, geest en zintuigen bezielt dmv ademoefeningen, zelfmassage en bewegingsoefeningen…Kum Nye is een eenvoudige methode om onze zintuigen te openen voor gevoelens van bevrediging en vervulling binnen in onszelf. Naarmate deze gevoelens zich verwijden ontwikkelt zich inzicht in de eenheid van al het ervaren en krijgt het dagelijks leven een vitaal en evenwichtig karakter…Kum Nye ontspanning kan dienen als handleiding voor eigen gebruik om je te leren lichaam en geest in evenwicht te brengen en te integreren. ” Tarthang Tulku.
https://www.nyingma.nl/studievelden/kum-nye-tibetaanse-yoga/
Op website van Nyingma Centrum Amsterdam kan je veel informatie over Kum Nye Yoga vinden.

                                        KUM NYE

                    Tibetaanse Ontspanning Yoga      

                       Geef u zelf een ontspanning!

 

Tibetan Relaxing Yoga (Kum Nye) lessen vinden plaats op dinsdagavonden van 19.30 uur tot 20.30 uur.

Deelname op elk gewenst moment! Iedereen is van harte welkom!

In 2020 starten de lessen vanaf dinsdag 15 september tot en met 15 december 2020.

Op 15/9/2020 is er gratis proefles.

De kosten van 12 lessen zijn: 72,00 euro. 

De lessen vinden plaats bij het buurtcentrum de Dwarsligger: Planetenweg 338; 1974 BP IJmuiden; Tel.: 0618840210.

Aanmelden voor de les is gewenst en kan via website: www.relaxing-yoga.nl of via mail: ania.koehlerjadczuk@gmail.com. 

Kleed je gemakkelijk aan en eet niet te veel voor het begin van de les.

 

                        
cropped-IMG_20180507_185440-1.jpg

Ontspanning is een andere manier van zijn

KUM NYE MEDITATIEVE BEWEGINGSOEFENINGEN

 

KUM NYE, (Tibetaanse Ontspanning Yoga), (spreek uit koem njee) vind zijn herkomst in Tibetaanse medische teksten uit de 8e eeuw, waarin vaak verwijzingen werden gegeven voor genezing van ziekten veroorzaakt door geblokkeerde energie. Een bekende Tibetaanse Lama van deze tijd: Tarthang Tulku heeft de oefeningen aangepast aan de behoefte van de westerse mens. Kum Nye kan door iedereen beoefend worden, ongeacht leeftijd of conditie. (Bron: www.Nyigma.nl)
Door te ontspannen en tegelijk alert te zijn, dus aanwezig in je lichaam, kan je jezelf zijn. Door jezelf in bepaalde energie vormen te gieten, eerst de spanning op te bouwen en daarna de spanning vrij te laten smelten, kunnen er andere energie paden in je lichaam ontstaan. De opgesloten, opgekropte spanningen en blokkades, veroorzaakt door stress en trauma`s uit het verleden, komen vrij. Deze energetische blokkades komen los. Je laat jezelf (je subtiele lichaam, je Ku) eerst van binnen en daarna ook van buiten geduldig masseren (=je Nye) door je innerlijke vrijgekomen energie. Deze zachte innerlijke massage kan je verjongen.
“Kum Nye is een holistische methode die lichaam, geest en zintuigen bezielt dmv ademoefeningen, zelfmassage en bewegingsoefeningen…Kum Nye is een eenvoudige methode om onze zintuigen te openen voor gevoelens van bevrediging en vervulling binnen in onszelf. Naarmate deze gevoelens zich verwijden ontwikkelt zich inzicht in de eenheid van al het ervaren en krijgt het dagelijks leven een vitaal en evenwichtig karakter…Kum Nye ontspanning kan dienen als handleiding voor eigen gebruik om je te leren lichaam en geest in evenwicht te brengen en te integreren. ” Tarthang Tulku.
https://www.nyingma.nl/studievelden/kum-nye-tibetaanse-yoga/
Op website van Nyingma Centrum Amsterdam kan je veel informatie over Kum Nye Yoga vinden.

                                        KUM NYE

                    Tibetaanse Ontspanning Yoga      

                       Geef u zelf een ontspanning!

 

Tibetan Relaxing Yoga (Kum Nye) lessen vinden plaats op dinsdagavonden van 19.30 uur tot 20.30 uur.

Deelname op elk gewenst moment! Iedereen is van harte welkom!

In 2020 starten de lessen vanaf dinsdag 15 september tot en met 15 december 2020.

Op 15/9/2020 is er gratis proefles.

De kosten van 12 lessen zijn: 72,00 euro. 

De lessen vinden plaats bij het buurtcentrum de Dwarsligger: Planetenweg 338; 1974 BP IJmuiden; Tel.: 0618840210.

Aanmelden voor de les is gewenst en kan via website: www.relaxing-yoga.nl of via mail: ania.koehlerjadczuk@gmail.com. 

Kleed je gemakkelijk aan en eet niet te veel voor het begin van de les.

 

                        
cropped-IMG_20180507_185440-1.jpg