“ Spanning loslaten”

“ Als je je gespannen of moe voelt tijdens je werk, ga dan tien minuten op een rustige plek zitten waar je niet gestoord wordt en sluit je ogen. Open je mond een beetje en begin heel langzaam en zacht te ademen.

Laat je ademhaling rustig en kalm worden en ga zachtjes met je aandacht naar de sensaties in je lichaam. Denk niet aan je werk…, ontspan eenvoudigweg in je lichaam en in de sensaties daarbinnen. Wanneer je een gespannen plek opmerkt…, laat je rustige ademhaling deze dan verzachten en kalmeren, totdat je een diep, voedend gevoel van ontspanning gewaarwordt.

Als je terugkeert naar je werk, glij er dan langzaam en op je gemaak weer in, terwijl je rustig blijft ademen en in contact blijft met de sensaties in je lichaam.

Ontwikkel een kwaliteit van lichte concentratie. Laat je gedachten en sensaties samensmelten, zodat lichaam en geest goed samenwerken, op een evenwichtige manier. Als je praat, blijf dan in contact met de betekenis en het gevoel van ieder woord dat je zegt en laat je stem zacht en vriendelijk klinken.”

“ Ontspanning geeft vitaliteit en vreugde aan ons handelen, stimuleert onze intelligentie en voorziet ons hele lichaam van energie. Onze zintuigen worden alles scherp gewaar en reageren met helderheid en waardering op ieder geluid, iedere aanblik of geur…

Als wij werken en in harmonie leven met de mensen om ons heen en met het werk zelf, inspireren wij anderen om dezelfde ontspanning in hun leven te vinden. Wij krijgen zicht op de goedheid die alle mensen gemeen hebben en ons handelen draagt bij aan het ontwikkelen van het volledige potentieel in ieder mens, aan het verhogen van het welzijn en de kwaliteit van het leven.”

Citaat uit het boek Skilful means van Tarthang Tulku

Dit boek kan je eventueel kopen bij: https://www.lotusdesignwinkel.nl/dharma-boeken/647-kum-nye-tibetaanse-yoga.html

“ Spanning loslaten” | “ Als je je gespannen of moe voelt tijdens je werk, ga dan tien minuten op een rustige plek zitten waar je niet gestoord wordt en sluit je ogen. Open je mond een beetje en begin heel langzaam en zacht te ademen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.